MUHASEBE

MALİYET MERKEZLERİ

ERP Maliyet Merkezleri Muhasebesi modülündeki maliyet merkezi ana verileri, belirli bir sayıda masraf yeriyle sınırlı kalmadan, istenilen şekilde tanımlanabilir.

Tanımlanan maliyet merkezleri ERP Finansal Muhasebe modülünde masraf çeşitleri (masraf hesapları) ile ERP Üretim Planlaması ve Kontrolü ve ERP Proje Yönetimi modüllerinde ise masraf taşıyıcıları (üretim onayları) ile ilişkilendirilirler.

Bu ilişkilendirme ERP Maliyet Merkezleri Muhasebesi modülünün diğer modüller ile entegre bir biçimde çalışmasına olanak sağlar. Ayrıca her maliyet merkezi için üst maliyet merkezi tanımlayarak maliyet merkezi hiyerarşisinin oluşturulması da mümkündür.

MASRAF DAĞITIMI
Masraf girişi çerçevesinde Finansal Muhasebe kayıtları, üretim onayları ve gerekirse stok yönetimi mal hareketleri birincil masraf olarak gruplanabilir. Bir dağıtım anahtarı tanımlanarak, yardımcı maliyet merkezlerinde bulunan masraflar, ana maliyet merkezlerine dağıtılabilir.

Dağıtım ölçütü olarak üretim onayları, oluşan masraflar veya belirlenen sabit oranlar (örn. metrekare, çalışan sayısı, kullanılan telefon ünitesi, vs.) kullanılabilir. Tanımlanan dağıtım anahtarı kullanılarak maliyet merkezleri arasında masraf aktarımları gerçekleştirilebilir.

Ek olarak tanımlanmış farklı dağıtım anahtarları sonucunda oluşan masraf dağıtımları kıyaslanabilir. Son olarak, hazırlanan masraf dağıtımı verisi kullanılarak gelecekteki ürün maliyet hesaplamaları için temel alınacak yeni aktivite (örn. işçilik süresi veya elektrik tüketimi) birim maliyetleri belirlenebilir. Ayrıca aktivite birim maliyetleri hesaplanırken gerçekleşen üretim onayları yerine iş merkezlerinde tanımlanmış ideal çalışma süreleri kullanılabilir.

Çalışma süresi doldurulmadığında çalışılmayan kısım gideri ERP Maliyet Merkezleri Muhasebesi modülü üzerinden muhasebeleştirilebilir. Ayrıca oluşturulan veriler için masraf dağıtım tablosu, yıllık karşılaştırma veya plan-fiili karşılaştırması gibi çeşitli raporlama olanakları da mevcuttur.

ENTEGRASYON
ERP sisteminin yüksek entegrasyon seviyesi nedeniyle, Maliyet Merkezleri Muhasebesi ilişkili verilerin kaydı ERP Finansal Muhasebe, ERP Sabit Kıymetler, ERP Satış, ERP Stok Yönetimi, ERP Üretim Planlaması ve Kontrolü modüllerindeki belge kayıtlarına paralel olarak gerçekleştirilir. Böylece mükerrer kayıtlara ve veri aktarımına ihtiyaç duyulmadan maliyet hesaplaması gerçekleştirilebilir.

Fiili masraf işlemenin yanı sıra ERP Maliyet Merkezleri Muhasebesi modülünde planlanan masraflar ile çalışma olanağı da mevcuttur. Planlanan masraflar ERP Standart Maliyet ve ERP Bütçeleme modüllerinde kullanılabilir.

Standart raporların yanı sıra, ERP Çevrimiçi Analitik İşleme/İş Zekası modülü ile bağlantı sayesinde, müşteriye özel dahili raporların oluşturulması için Maliyet Merkezleri Muhasebesi modülünde serbest rapor oluşturma aracı da kullanıma sunulmuştur.

ÜRETİM MALİYETİ
ERP (Üretim Maliyeti modülü, üretilen mamüllerin maliyetlerinin hesaplanması konusunu içerir. Maliyet değerleri şirket içi raporlarda kullanılmanın yanısıra ERP Finansal Muhasebe modülüne de dahil olur.

ERP Üretim Maliyeti modülünde üretim maliyeti değeri üç ana unsurdan oluşur: Hammadde tutarı, maliyet merkezlerine girilen masrafların aktivite tutarlarına yansımaları ve fason işlemler için ödenen fatura tutarları. Hammadde tutarları ERP Stok Yönetimi modülü tarafından, aktivite tutarları ERP Maliyet Merkezleri Muhasebesi modülü tarafından, fason işlem faturaları ise ERP Fatura Kontrolü modülü tarafından sağlanır.

ÇALIŞMA ÖNCESİ KONTROL
Üretim maliyeti pek çok modülden veri beslenerek çalışan bir modüldür. Hammadde, aktivite ve fason fatura tutarlarının işleme doğru bir biçimde dahil edilebilmesi için Stok Yönetimi, Maliyet Merkezleri Muhasebesi ve Fatura Kontrolü modüllerinde yapılan dönemsel çalışmalar, üretim maliyeti hesaplanmadan önce nihai konuma getirilmelidir. ERP Üretim Maliyeti, besleneceği verinin durumunu anlık raporlayarak hatasız işlem yapmayı mümkün kılar.

MALİYET HESAPLANMASI
ERP Üretim Maliyeti, maliyet unsurlarını iş emri bazında dikkate alır. Bütün maliyet unsurları tutarlarını sadece ait oldukları iş emirlerinin stok girişlerine yansıtır. Bu bakış açısının avantajı, dönem içinde üretim süreci farklılık gösteren ürünlerin fiyatlarını, gerçekçi bir biçimde yansıtabilmektir.

Ayrıca iş emirlerinin operasyon yapısı da göz önüne alınır; ürün harici stok girişleri (örn. yan ürün ve yeniden işleme alınacak ürünler/yarı ürünler) için gerçeği yansıtacak maliyet değerleri hesaplanır.

Ek olarak muhasebe dönemi kapatıldığında açık kalan iş emirlerinin maliyetleri gerçeğe uygun olarak devredilir. Ürün ağacı ve rota bilgileri de kullanılarak stoğa alınmış ürünlerin maliyetleri sarfedilmiş giderlerden ayrılıp henüz stok girişine yansıtılamamış giderler bir sonraki döneme devredilebilir.

MALİYET RAPORLARI
ERP Üretim Maliyeti kullanıcılarına geniş bir raporlama imkanı sunar. Maliyet raporları hem sonuçların sunulmasında hem de olası hataların önlenmesinde kullanılabilir.

Rapor tasarımlarında mümkün olduğunca geniş bilgiye yer verilirken aynı zamanda sade bir tasarımla kullanıcıyı yormamak amaçlanmıştır.

Üretim maliyeti sonuçları, muhasebeye ERP üzerinden otomatik olarak aktarılabilir. Ürün hesapları ve gider hesaplarının yansıtmaları oluşturulur.

Maliyet sonuçlarının muhasebeleştirilmesi sonucunda, yeni muhasebe belgeleri eklemeden maliyet hesaplarının kapanışları kontrol edilebilir.

ENTEGRASYON
ERP Üretim Maliyeti, işlediği ham veriyi ERP Üretim Planlaması ve Kontrolü, ERP Stok Yönetimi, ERP Maliyet Merkezleri Muhasebesi, ERP Fatura Kontrolü modüllerinden alır. Böylece mükerrer kayıt girme veya veri aktarımı ihtiyacı ortadan kalkar.

Maliyet sonuçları dönem kapanışlarında kısıtlı zamanda verilmesi gerektiğinden ileri derece entegrasyon, kullanıcılara büyük oranda zaman kazandırır. Ayrıca sonuçlar ERP Finansal Muhasebe modülüne aktarılabilir.

FİNANS YÖNETİMİ
Ekonomideki dalgalanmalar ve piyasanın değişen beklentileri sizi korkutmasın. Şirketinizin finansal yapısını güçlü bir yazılımla entegre hale getirin, finansal yönetiminizde güncel bilgilere hızlı ve pratik şekilde ulaşın!

Finans Yönetimi, günlük cari hesap hareketleri, kasa, kredi kartı, banka, vadeli satışlar ve buna bağlı TL ve farklı para birimlerden yapılan çek senet işlemlerinin, bütçeler ve yatırım araçlarının basit ve standart formatlarda merkezi bir biçimde kaydedilip yönetilmesini sağlar.

Finans Yönetimi farklı para birimlerini destekler. Çoklu döviz çalışması ile, kayıtlarda işlem döviz cinsi (Transaction Currency) ile raporlama döviz cinsi (Reporting Currency) bir arada takip edilebilir.

Yabancı para birimleri ile yapılan işlemler sonucu oluşan kur farkları otomatik olarak hesaplanır.

Yine yabancı para birimi ile alınan çek ve senetlerin, tahsilinde oluşan kur farkları ile dönemsel değerlemeleri otomatik olarak hesaplar. Hesaplanan değerler cari ve muhasebeye eş zamanlı olarak yansır.